با نگاهی به روند طراحیهای برتر در ساخت وب سایت در سال 20 و روندهای طراحی آن در طول این سالها متوجه می شوید که بسیاری از گرایشهای بهروز چرخهای و پیوسته هستند. مانند موفقیتِ طراحیهای واکنشگرا و سادهگرا. بنابر این به این معناست که محبوبیت آنها در سال 2019 کاهش نخواهد یافت.
و با توجه به میزان نفوذ اینترنتِ تلفن همراه طراحان به احتمال زیاد بر اصول mobile-first و زیباییشناسی رابط تمرکز خواهند کرد.
در اینجا نگاهی به سایر گرایشهای مورد انتظار در رابطه با ساخت وب سایتهای ویژه در سال 2019 خواهیم داشت.
گوگل در سال 20 برای اولین بار Mobile-First را معرفی کرد که براساس الویت بندی ایندکس محتوا و لینکهای صفحات موبایلی است. این ابتکار در سال 2019 ادامه خواهد داشت و مستم این است که طراحان وب نسخهی موبایلی وب سایتها را در الویت قرار دهند
.
علاوهبر این، SEO تنها عاملی نیست که طراحی سایت را در الویت قرار میدهد. آمار نشان میدهد که 50% از ترافیکِ وب سایت جهانی از موبایل ناشی میشود. با افزایش کاربرهای موبایل، جلوههای بصری و تجارب جستجو عوامل مورد نیاز در طراحی وب سایت در سال 2019 به شمار میرود.
سه ثانیه. در این سه ثانیه مشخص میشود که آیا کاربران در وب سایتی میمانند یا آن را ترک میکنند. طراحیتان تنها اینقدر زمان دارد تا کاربری را برای ماندن متقاعد سازد.
تحقیقات Akamaii and Gomez.com نشان داد که 50% از کاربران خواهان وب سایتی هستند که در سه ثانیه یا کمتر از آن بارگذاری (لود) میشود. بنابر این، به دلیل بهروزرسانی الگوریتم سرعت که در ماه ژوئیهی 20 اعلام شد طراحان اگر میخواهند رتبهبندی موتور جستجویشان را بهبود ببخشند تحقیقات Akamaii and Gomez.com نشان داد که 50% از کاربران خواهان وب سایتی هستند که در سه ثانیه یا کمتر از آن بارگذاری (لود) میشود. بنابر این، به دلیل بهروزرسانی الگوریتم سرعت که در ماه ژوئیهی 20 اعلام شد طراحان اگر میخواهند رتبهبندی موتور جستجویشان را بهبود ببخشند باید زمان لود صفحهی وب سایتشان را کاهش دهند. بنابراین، سرعت دومین روند مهم در طراحی وب سایت در سال 2019 است که طراحان باید به آن توجه کنند.
طبق آمار، جلوههای بصری تصویرسازی بر کاربران 7 برابر بهتر از عکاسی عادی است. تصویرسازی برای اعمال به صفحهی اصلی وب سایت، راهنمای کاربران جدید، انتظار برای ارتباط، صفحه پیشرفت و غیره عامل خوبی به شمار میرود.
در نیمهی دوم سال 2017 شرکتهایی مانند Slack و Dropbox شروع به استفاده از تصویرسازیهاس شخصی کردند تا ویژگیهای برند را انتقال دهند که به طور روز افزون محبوبیتاش بیشتر میشود. این محبوبیت تا سال 20 ادامه داشت و انتظار میرفت که در سال 2019 بهعنوان گرایش جدید در طراحی وب به درجههای بالاتری دست یابد.
طراحی تصویرسازی شخصی دارای جلوههای بصری قویتر و از ویژگیهای برند بیشتری برخوردار است که به انتقال مفهوم عمیقتری از برند کمک میکند. استفاده از تصویرسازیهای منحصربهفرد و رنگهای جذاب تاثیرگذاری عمیق بر کاربر را آسان تر میکند.
ظهور متحرکسازی در دو دههی پیش بسیار سریع بوده است. در روندهای طراحی وب Forbes در سال 20 پیشبینی شد که متحرکسازی یکی از قدرتمندترین روندها در طراحی وب است و در میان طراحان و کاربران به محبوبیت بالاتری دست خواهد یافت. استفاده از فناوری CSS3، طراحی سنتی وب را زیباتر و استفاده از آن را راحتتر کرده است.
از آنجا که متحرکسازی در CSS3 در زمینهی UI نسبتا جدید است از فرصت بیشتری برای توسعهی آن در استفاده از وب سایت برخوردار است. بنابر این، استفاده و توسعهی بیشتر این روند در سال آینده کاملا منطقی است.
یکی از بهترین شیوهها برای جلب توجه مشتری استفاده از ویدئو است. اشیای متحرک جذابتر میشوند.
در مقایسه با تصاویر ساکن و یا متن، ویدئوهای کوتاه، شیوهی راحتتری برای ارائهی اطلاعات بیشتر هستند که کاربر را قادر میسازند تا به سرعت ویژگیهای صفحهی وب و یا محصول را درک کنند.
ویدئوها به افزایش سپری کردن زمانِ کاربر در صفحه کمک میکنند که برای نرخ تبدیل و SEO مناسب است. الویتبندی پستهای ویدئویی فیسبوک مدرک محکمی برای اثبات اثربخشی این ابزار است. علاوهبر این، با توجه به این که ما در عصر اطلاعات متنوع زندگی میکنیم استفاده از این عناصر پوپا مانند زمینههای ویدئویی به تدریج افزایش خواهد یافت.
توسعهی سریعِ دستگاههای تلفن همراه، تبلتها، تلویزیونها و دسکتاپها، موجب آگاهی طراحان از این موضوع شده است که طراحی کنشگرا باید یکی از روندهای اصلی در طراحی وب سایت در سال 2019 باشد.
از آنجا که گوگل در سال 2010 برجستهسازی وب سایتهای کنشگرا به موبایل را آغاز کرد، موبایل به اولین انتخاب در طراحی وب سایت کنشگرا تبدیل شده است. اکنون تعداد کاربران موبایل به مراتب بسیار بیشتر از کاربران دسکتاپ است. گوگل همچنین در الگوریتم جدید خود ، ایندکس صفخات موبایلی را در اولویت قرار داده است. هدف از این کار ترغیبِ شرکتها به بهروزرسانی طراحی وب سایتهای کنشگرا و افزایش تجاربِ آنلاینِ کاربران موبایل است.
در چند سال گذشته طراحان به طور افزایندهای در طراحیهایشان از گرادیان رنگی استفاده میکنند. در سال 20، گرادیان شناور بسیار محبوب بود. حتی اگر تنها یک رنگ به کار رود میتوان با کمکِ گرادیانها و تصاویر متفاوت ساختارهای لایهای غنی ایجاد کرد که به لحاظ زیباییشناسی به تجارب خوشایندی منجر میشود. استفاده از گرادیانهای روشن و تصاویر برجسته یکی از ترکیبات رنگی و اصلی در سال 2019 خواهد بود.
طرحبندی صفحه وب به اندازهی محتوای نمایش داشته شده در رابط کاربری مهم است. آمار نشان میدهد که بیش از 95% از اطلاعات در صفحهی وب، متن است. به لحاظ تاثیرگذاری بر کاربران، حروفپینی در مقایسه با تصاویر و تطبیق رنگهای وب در درجهی دوم قرار دارد.
تایپوگرافی بولد و هیجانانگیز مخاطب را تحت تاثیر قرار میدهد. فونتهایی که با دقت انتخاب میشوند میتوانند احساسات مورد نیازتان را منتقل کنند و نوعی سلسله مراتبِ بصری قدرتمندی را ایجاد میکنند. در حقیقت، افراد مشهورتر شروع به استفاده از فونتهای منحصربهفردشان میکنند تا شناخت برندشان را افزایش دهند.
تفاوت طراحی وب سایت و توسعه وب سایت
چگونگه نیازهایتان را به طراح وب سایت تان بگویید
نکات طراحی سایت: 5 روش برای آنکه وب سایت تان را مشهورتر کنید